Strategische keuzes dankzij kostprijsberekening

15 april 2021
kostprijs

Een succesvol bedrijf runnen is voor veel ondernemers een droom, maar als je de kosten niet in de hand hebt, kan die droom snel uiteenspatten. Uiteindelijk moet er natuurlijk wel geld verdiend worden. Inzicht in de kostprijs is belangrijk, maar hoe bereken je de kostprijs per product als je 100 verschillende producten hebt? Dan is een kostprijsberekening behoorlijk complex…

Zeker in de sierteeltsector hebben ondernemers te maken met veel verschillende producten. Doordat er zoveel diversiteit is, wordt het lastiger om tot een kostprijs per product te komen. Hiervoor is data nodig, maar vooral inzicht. Marcel Eek is naast directeur/eigenaar bij Triple Group, ook betrokken als Senior bedrijfskundig adviseur bij Horti Analytics. Hij heeft ruime ervaring met complexe financieringsstructuren en strategieontwikkeling voor agf- en sierteeltondernemers.

Waarom is een goede beheersing van de kostprijs van levensbelang voor je bedrijf?

Om te bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf moet je de juiste keuzes maken. Dat kun je niet alleen doen op onderbuikgevoel, daarvoor heb je inzicht nodig. Je moet niet alleen kijken naar de opbrengsten, want het gaat uiteindelijk om rendement. Meten is weten. Vanuit Horti Analytics hebben we modellen en dashboards ontwikkeld om de kostprijs en het rendement, per (deel)proces en product, in beeld te brengen. Hiermee kun je gemakkelijker strategische keuzes maken. Ook als het gaat om nieuwe technologie. Als je weet wat je bespaart, kun je zien of het de investering waard is. Er is veel concurrentie in de horti sector. Je moet continu bezig zijn met het optimaliseren van processen. Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel. Je wilt niet achterblijven.

 

Bedrijven in de horti sector verzamelen ontzettend veel data, waar begin je?

Allereerst zetten we een structuur neer. We brengen alle handelingen en processen in kaart. Van het inkopen van stek tot aan de uiteindelijke verkoop. Hier starten we dan ook met het verzamelen van alle data, zodat we aan alle processen kosten kunnen koppelen. Zodra we alle benodigde data hebben, gaan we het inzichtelijk maken. Dit doen we door het bouwen van dashboards, custom-made en hufterproof. Eens per jaar werk je variabelen zoals de gasprijs bij, maar verder hoef je niet constant alle data in te voeren. De modellen worden zo gebouwd dat dit automatisch gaat. Het is belangrijk dat iedereen gemakkelijk met de modellen kan werken.

 

Wat is jullie kracht?

Horti Analytics zorgt voor inzicht. Dit doen we niet alleen met behulp van dashboards, maar we laten ondernemers ook zien waar ze op moeten sturen. Een dashboard werkt alleen als de mensen van het bedrijf er daadwerkelijk mee gaan werken. Iedere maand komen we bij elkaar om bedrijven hierin te ondersteunen en te adviseren, daar ligt onze kracht.

 

Hoe zie je de toekomst in de horti sector?

Data is de toekomst. De ontwikkelingen gaan zo gigantisch snel. 30 jaar geleden stond ik aan de start van mijn carrière, toen hadden ze net computers. Mijn afstudeeropdracht schreef ik nog op een typemachine, dat kun je je nu niet meer voorstellen. Kun je nagaan wat er in de komende jaren allemaal mogelijk zal worden. We zijn er nog lang niet.

 

Voor meer informatie:

Horti Analytics
www.horti-analytics.nl

info@horti-analytics.nl
0174 527 319

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuws update’s? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!